Page 31 - Mazowieccy Twórcy
P. 31
Sztuki Plastyczne
Kazimierz Gustaw Zemła
2017 Fotografia: Jacek Chromy BPS Rzeźbiarz. Nominowany za wystawę Wrota Miłosierdzia,
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Urodził się w 1931 r. w Jasienicy. Jest jednym z najbardziej znanych współczesnych polskich rzeźbiarzy.
W latach 1952-1958 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Do 2002 roku uczył tam rzeźby, był
prorektorem akademii oraz dziekanem. Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności i Rady Programowej
Fundacji Centrum Twórczości Narodowej.
Specjalizuje się w rzeźbie pomnikowej, sakralnej i studyjno-kameralnej. Jego twórczość charakteryzuje bar-
dzo silne poczucie dramatyzmu oraz metaforyczny i symboliczny charakter formy. Najbardziej znanymi pra-
cami laureata są: Pomnik Powstańców Śląskich w Katowicach – pierwsza samodzielna, debiutancka realizacja,
Pomnik Czynu Polaków w Szczecinie, Polegli Niepokonani na warszawskiej Woli, Monte Cassino w Warsza-
wie, Henryk Sienkiewicz w warszawskich Łazienkach.
Bogatą częścią twórczych dokonań profesora są realizacje sakralne, w tym liczne pomniki św. Jana Pawła II.
Jego prace można też podziwiać w Galerii Rzeźby w Parku w Radziejowicach: m.in.: Śpiąca, Matka Teresa,
Dawid. Artysta miał ponad 60 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą.
Odznaczony m.in.: Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodze-
nia Polski, Krzyżem Oficerskim Kawalerów Maltańskich oraz Odznaczeniem Rządu Peruwiańskiego.
– –
Skupione w jednej przestrzeni „Wrota Miłosierdzia” dawały zwiedzającym szczególny rodzaj obcowania
z sacrum. Ze względu na przyjętą technikę i tematykę wielkich opowieści kultury światowej, są przesłaniem
skierowanym do każdego człowieka. To najbardziej znana, bogata i znacząca część dorobku twórczego prof.
Gustawa Zemły. Wpisuje się w obecny w światowej sztuce dialog pomiędzy wartościami a człowiekiem prze-
chodzącym i przemijającym; są jak drzwi do świątyni. To obecność wręcz niezauważalna, sytuacja nasyconej,
wyrywającej się do widza potencjalności, którą można objąć jednym rzutem oka lub wpatrując się w fragment,
być uczestnikiem całości.
(Adam Myjak, uzasadnienie wniosku)
30