Page 63 - Mazowieccy Twórcy
P. 63

Dzieło życia
                                                 Antoni Wit

       2010                                   Fotografia: CJ.Multarzynski  Dyrygent, dyrektor Filharmonii Narodowej w Warszawie.





                 Urodził się w 1944 r. w Krakowie. Tu, w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, studiował dyrygenturę
                 u Henryka Czyża i kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego. Jednocześnie ukończył Wydział Prawa na Uni-
                 wersytecie  Jagiellońskim.  Studia  muzyczne  pogłębiał  w  Paryżu  u  Nadii  Boulanger,  najważniejszej  postaci
                                           w dziedzinie pedagogiki muzycznej XX wieku.
                 II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 r. to
                       był początek kariery. Dziś znajduje się w ścisłym gronie najwybitniejszych dyrygentów Europy.
                 Był  dyrektorem  naczelnym  i  artystycznym  Filharmonii  Narodowej.  Jest  wykładowcą  na  Uniwersytecie
                 Muzycznym im. Fryderyka Chopina. Jego studenci zdobywają najwyższe laury na polskich i międzynarodo-
                      wych konkursach muzycznych i doskonale dają sobie radę na światowym „rynku dyrygenckim”.
                 Zanim osiadł na Mazowszu, kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej, Orkiestry i Chóru Polskiego Radia
                 i TV w Krakowie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orquesta Filarmónica
                 de Gran Canaria. Wszystkie pod jego batutą odniosły ogromne sukcesy podczas licznych tournée, występując
                 w znaczących ośrodkach muzycznych świata. Dokonał wielu światowych prawykonań dzieł, m.in. Krzysztofa
                 Pendereckiego (Lacrimosa, Agnus Dei) czy Wojciecha Kilara (dedykowaną mu September Symphony oraz
                                                       Sinfonia de motu).
                 Domeną działalności Antoniego Wita jest muzyka symfoniczna, ale jako wielki artysta z łatwością odnosi suk-
                 cesy w innych dziedzinach muzyki, np. operowej. Przykładem może być wielki sukces Cyrulika sewilskiego,
                 Traviaty i Balu maskowego dla Teatru Wielkiego, Aidy i Konsula dla teatru operowego w Malmö czy premiery
                                    Halki, opery wystawionej pod jego dyrekcją w Tokio i Trieście.
                 Dorobek artystyczny Antoniego Wita ma wymiar historyczny – należy on do nielicznych z grona artystów na
                 świecie, których płyty sprzedano w milionowych nakładach. W uznaniu za dokonania w dziedzinie fonografii
                 otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia. Do najbardziej znanych należą: Diapazon d’Or oraz Grand Prix du
                 Disque de la Nouvelle Académie (1983) za nagranie kompletu koncertów fortepianowych Prokofiewa, sześcio-
                 krotna nominacja do nagrody „Grammy”. Cztery razy otrzymał polskiego „Fryderyka”, dwukrotnie „Orfeusza”
                 za  najlepsze  wykonania  utworów  polskich  podczas  Festiwalu  Muzyki  Współczesnej  „Warszawska  Jesień”.
                 Jest dyrygentem z „Diamentową Batutą” przyznawaną przez Polskie Radio. Odznaczony również Oficerskim
                                          Krzyżem Orderu Zasługi dla Republiki Włoskiej.
                                                            –    –
                 Kiedy staję przed orkiestrą, zwłaszcza po raz pierwszy, staram się wzbudzić zaufanie do tego, co robię, pokazać,
                 że znam się na rzeczy, że utwory, które gramy są mi bliskie czy wręcz je kocham.
                                                                                                 (Antoni Wit)

         62
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68