Page 62 - Mazowieccy Twórcy
P. 62
Fotografia: Waldemar Kielichowski Muzyka 2011
Alicja Knast
Muzykolog i muzeolog. Nominowana za fundamentalny wkład
i doprowadzenie do otwarcia w 2010 r. Muzeum Fryderyka Chopina
w Warszawie.
Urodziła się w 1972 r. w Wodzisławiu Śląskim. Po ukończeniu muzykologii na Wydziale Historycznym Uni-
wersytetu Adama Mickiewicza została adiunktem w Muzeum Narodowym w Poznaniu, następnie wykładowcą
London Metropolitan University oraz pracownikiem naukowym na University of Plymouth (2005-2008).
W styczniu 2009 r. objęła stanowisko Kuratora w Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fry-
deryka Chopina w Warszawie.
Stypendystka Museumvereniging The Netherlands, London Metropolitan University oraz The Metropolitan
Museum w Nowym Jorku, członek International Council of Museums (ICOM), polskiego Komitetu Narodo-
wego ICOM i International Committee for Museums and Collections of Musical Instruments. Autorka kilku-
dziesięciu publikacji z dziedziny muzykologii, psychologii muzyki i muzeologii.
Zawsze angażuje się w realizowane zadania, m.in. przez takie organizacje, jak Museums Association UK czy
Society for Education. Potwierdzeniem tej pasji jest doprowadzenie do otwarcia w Warszawie Muzeum Fry-
deryka Chopina, najnowocześniejszego muzeum biograficznego w Europie. Wszystko w nim stanowi prawdzi-
wie kopernikański przewrót w myśleniu o nobliwych muzeach. Jest w pełni zelektronizowane, opracowane
w najdrobniejszych szczegółach. Zadbano m.in., by w sali przedstawiającej paryski salon Chopina dyskretnie
unosił się zapach fiołków, ukochanych kwiatów kompozytora. Wszystko to, by zwiedzającym opowiedzieć
w zupełnie nowy sposób o życiu i twórczości Fryderyka. Nie tylko osobom dorosłym, ale i dzieciom.
Odznaczona przez króla Szwecji Gustawa Orderem Pierwszej Klasy „Royal Order of the Polar Star”.
– –
Jest ona rzadkim przykładem umiejętnego łączenia wiedzy historycznej, muzykologicznej i praktycznej, czego
wspaniale używa w pracy kuratorskiej, nie tylko aby poszerzać wiedzę na temat obiektów muzealnych, ale
także aby przybliżać je szerokiej publiczności.
(prof. Lewis Jones z London Metropolitan University)
61