Page 43 - Mazowieccy Twórcy
P. 43
Dzieło życia
Jerzy Maksymiuk
2014 Fotografia: Wiktor Wolkow Wyjątkowy pod względem wszechstronności muzycznych kompetencji
polski dyrygent i kompozytor. Założyciel i wieloletni dyrektor
Polskiej Orkiestry Kameralnej, którą doprowadził na szczyty.
Urodził się w 1936 r. w Grodnie. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie
uzyskał trzy dyplomy: z kompozycji (1962) u Piotra Perkowskiego, pianistyki (1964) w klasie Jerzego Lefelda
oraz dyrygentury (1969) pod kierunkiem Bogusława Madeya.
Na początku lat 70. był dyrygentem w Teatrze Wielkim w Warszawie, który porzucił dla Warszawskiej Opery
Kameralnej. Z orkiestry WOK wyłonił młodych muzyków i utworzył w 1972 r. Polską Orkiestrę Kameralną.
Kierował nią przez dziesięć lat, koncertując na całym świecie, w: Carnegie Hall, London Proms, Wiener Ferein
i w Polsce. Sukcesy odniesione podczas pierwszego tournée w 1977 r. zaowocowały kontraktem na nagra-
nia płytowe w firmie EMI i licznymi występami z orkiestrami brytyjskimi. W 1984 r. została przekształcona
w orkiestrę Sinfonia Varsovia.
W 1973 r. podjął współpracę z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, a w latach 1975-77 stanął na jej
czele jako pierwszy dyrygent i kierownik artystyczny. Lata 1983-91 to okres owocnego szefowania BBC Scot-
tish Symphony Orchestra, wielu koncertów i tournée z tym zespołem. W 1990 r. debiutował na koncertach
BBC Proms w Royal Albert Hall w Londynie. Podjął też współpracę m.in. z English National Opera.
Nagrał około 100 płyt, spośród których wiele uhonorowanych zostało prestiżowymi nagrodami, m.in.: Wie-
ner Floeten Uhr za interpretacje Mozarta z Polską Orkiestrą Kameralną (1982), Gramophone Award za „Best
Concerto of the Year” (1992), Hyperionu za koncerty fortepianowe Medtnera. W Polsce wielokrotnie jego
nagrania zdobywały „Fryderyka”.
Jest także kompozytorem. W dorobku muzycznym ma kompozycje symfoniczne, kameralne, balet, pieśni
i muzykę filmową. Z tych kompozycji najbardziej ceni Expront, z muzyki filmowej – napisaną do Sanatorium
pod Klepsydrą Wojciecha Hasa.
Odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Gloria Artis”.
Polskie Radio uhonorowało go Brylantową Batutą. Szczyci się także SuperWiktorem.
– –
Maestro doprowadził orkiestrę na szczyty perfekcji wykonawczej i nadał jej niepowtarzalną indywidual-
ność artystyczną. Zaproponował nową jakość stylistyczną i brzmieniową. (...) Zindywidualizował brzmienie
zespołu: każdy instrument był w obrazie dźwiękowym ważny i miał swoją rolę do spełnienia. Zerwał z trady-
cyjnym frazowaniem wykształconym w epoce romantyzmu, zrewolucjonizował dynamikę. A przede wszyst-
kim zaszokował szybkimi tempami, które doprowadził do granic możliwości.
(Małgorzata Kosińska)
42