Page 46 - Mazowieccy Twórcy
P. 46
Sztuki Plastyczne
Fotografia: Justyna Michniewicz Malarz i poeta. Nominowany za wystawę retrospektywną 2014
Grzegorz Moryciński
Lustra ciszy. Malarstwo i poezja Grzegorza Morycińskiego,
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Urodził się w 1936 r. w Augustowie. Zmarł w 2015 r.
W 1941 r. wraz z matką i babką został zesłany na Syberię, skąd powrócił w 1946 r. W 1951 r. wyjechał do Szcze-
cina, gdzie uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych. W 1961 r. ukończył z wyróżnieniem Wydział Malarstwa
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem Artura Nacht-Samborskiego i Stanisława Szczepań-
skiego. Pracę rozpoczął w Modzie Polskiej jako grafik. W 1964 r. wyjechał na krótko do Paryża, a w 1969 r.
otrzymał trzymiesięczne stypendium rządu włoskiego. W latach 1972 i 1974 przebywał w Londynie, a w 1976 r.
w Szwecji na zaproszenie tamtejszego marszanda. Odbywał podróże artystyczne do Nowego Jorku, przemierzał
tereny Grecji, Australii i naszych Tatr.
Wystawy indywidualne miał w różnych ośrodkach w kraju i za granicą, w: Londynie, Dusseldorfie, Rzy-
mie, Brukseli i Melbourne. Uczestniczył w ponad czterdziestu wystawach zbiorowych. Jego prace znajdują się
w licznych kolekcjach muzealnych oraz prywatnych w kraju i za granicą.
Od 1974 r. działał w Związku Polskich Artystów Plastyków. W 1977 r. był stypendystą Funduszu Rozwoju
Twórczości Plastycznej. Podczas stanu wojennego należał do Ruchu Kultury Niezależnej i projektował ulotki
dla NSZZ „Solidarność”, za co otrzymał nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ. Laureat wielu nagród
i wyróżnień za twórczość. W 1986 r. uhonorowany złotą odznaką Związku Polskich Artystów Plastyków.
W 1992 r. brał udział w międzynarodowych warsztatach artystycznych w Stadtlengsfeld. W 1993 r. został sty-
pendystą Amerykańskiej Fundacji Pollock-Krasner. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało
mu w 2006 r. nagrodę specjalną.
Credo artystyczne wyrażał tak: „Malarstwo jest dla mnie formą najbardziej intymnej ludzkiej komunikacji,
formą idącą obok poezji i muzyki. Poszukuję swego maksymalnego osobistego stosunku do świata innych.
Próby wtrącenia malarstwa w dekoracyjność lub negowanie jego powagi i ważności godzą bezpośrednio
w wieloznaczność i zawiłość psychicznego świata człowieka”.
– –
Ukazała ona [wystawa „Lustra ciszy” – red.] ogromną skalę twórczości artysty i udowodniła, że Grzegorz
Moryciński jest jednym z ostatnich wielkich polskich symbolistów.
(Marek Zagańczyk, uzasadnienie wniosku)
45