Page 51 - Mazowieccy Twórcy
P. 51
Sztuki Plastyczne
Leon Tarasewicz
2013 Galeria Arsenał Białystok Malarz. Nominowany za wystawę dokumentującą pracę Mistrza
w galerii „Spokojna” oraz galerii otwartej Domu Polonii
na Krakowskim Przedmieściu.
Urodził się w 1957 r. w Waliłach. Po ukończeniu Liceum Plastycznego w Supraślu studiował na Wydziale
Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Tadeusza Dominika. Od 1996 r. prowadził gościnną pracow-
nię malarstwa na uczelni, obecnie Pracownię Przestrzeni Malarskiej na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii.
W 2011 r. roku uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych.
Polski artysta o międzynarodowej renomie, wciąż odkrywający nowe oblicza malarstwa. Brał udział m.in.
w Biennale w São Paulo w 1987 r. i w „Aperto ’88” w ramach weneckiego Biennale. W ostatnich latach Tarase-
wicz rozwinął działania z pogranicza konceptualizmu oraz instalacji, obejmujące realizacje nie tylko we wnę-
trzach galeryjnych, ale także poza nimi. Współpracuje z Warszawską Galerią Foksal, poznańską Galerią Ego,
a także lubelską Galerią Białą. Wystawiał w Galerii Bielskiej w Bielsku-Białej oraz wielokrotnie w Centrum
Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Podkreśla białoruskie korzenie i aktywnie działa na polu kultury tej mniejszości w Polsce. W 2008 r.
został ambasadorem Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego. Wielbiciel ptaków, prezes Związku
Hodowców Kur Ozdobnych.
Odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odro-
dzenia Polski. Otrzymał m.in.: Paszport „Polityki” (2000), Nagrodę im. Jana Cybisa (2000), Nagrodę Fundacji
Zofii i Jerzego Nowosielskich oraz Wielką Nagrodę Fundacji Kultury za rok 2006 za „konsekwentne rzucanie
wyzwania zarówno tradycyjnemu rozumieniu malarstwa, jak i wszelkim konwencjom rozumienia sztuki”.
– –
Leon Tarasewicz (…) w swojej pracy sięga do konceptualistycznej instalacji – jak sam pisał, chodzi mu o to, by
obraz „…z galerii zaczął […] wchodzić w zastane przestrzenie, adaptując elewacje budynków, chodniki, place,
miasta”. Sprawia tym samym, że odbiorca staje się fizycznym uczestnikiem procesu tworzenia sztuki.
(Jan Młotkowski, z uzasadnieni wniosku)
50