Page 42 - Mazowieccy Twórcy
P. 42
Muzyka
Stanisław Leszczyński
Fotografia: arch. NIFC Teoretyk muzyki, krytyk, publicysta, menedżer, pedagog. 2015
Nominowany za X autorski międzynarodowy Festiwal
„Chopin i Jego Europa” w Warszawie.
Wybitny znawca muzyki, zwłaszcza pianistyki i fonografii. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie,
specjalizując się w analizie interpretacji. Pracę rozpoczął w Polskim Radiu, gdzie redagował liczne audycje.
W latach 1979-1981 szef działu muzyki klasycznej w Polskich Nagraniach, później konsultant programowy Fil-
harmonii Narodowej (1988-1991), dyrektor Nagrań Muzycznych Polskiego Radia (1991-1994) – współtwórca
i pierwszy dyrektor Studia koncertowego S-1 (obecnie im. Witolda Lutosławskiego). W latach 1998-2003
zastępca dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i dyrektor działu ds. artystycznych
w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie. Od marca 2004 r. jest zastępcą dyrektora
w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie. Twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodo-
wego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa.
Pomysłodawca, redaktor i wydawca płyt z muzyką polską (m.in.: Adama Jarzębskiego, Ignacego Dobrzyń-
skiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego,
Witolda Lutosławskiego), za której propagowanie nagrodzony został Paszportem „Polityki”. Zainicjował oraz
prowadzi serię płytową Real Chopin. Czterokrotnie redagował Kronikę Płytową Konkursu Chopinowskiego.
Zapraszany był do jury międzynarodowych konkursów muzycznych w Belgradzie, Luksemburgu, Genewie
i Amsterdamie. Twórca, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Konkursu Chopina na Instrumentach
Historycznych. Pierwsza edycja konkursu odbyła się we wrześniu 2018 roku w Warszawie. Od 1984 roku
wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Odznaczony został srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Nagrodą Specjalną Ministra Kul-
tury i Dziedzictwa Narodowego za szczególny wkład w jubileusz 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina.
– –
Sierpniowy Festiwal „Chopin i jego Europa” (…) w krótkim czasie zyskał renomę jednego z najciekawszych
w Europie. (…) Wyróżniki festiwalu to nurt tzw. wykonawstwa historycznego, czyli wykonywanie utworów
Chopina i innych twórców XIX wieku na fortepianach z epoki, obecność wybitnych artystów naszej doby
i rejestracja ich koncertowych kreacji w znakomitych płytowych seriach wydawanych przez NIFC. Niezwykle
cennym jest wprowadzenie do programu festiwalu utworów zapomnianych polskich rówieśników Chopina,
jak i polskich kompozytorów współczesnych w wykonaniach renomowanych artystów zagranicznych.
(Małgorzata Komorowska, fragment uzasadnienia wniosku)
41