Page 40 - Mazowieccy Twórcy
P. 40

Maciej Wojtyszko
                                              Andrzej Georgiew,   arch. artystyczne Teatru Narodowego  Teatr         2015
                                                Reżyser teatralny i filmowy, pisarz, autor sztuk. Nominowany
                                                za autorstwo i reżyserię dramatu Dowód na istnienie drugiego,
                                                Teatr Narodowy w Warszawie.

                Urodził się w 1946 r. w Warszawie. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Tele-
                wizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów. Ma na koncie
                kilkadziesiąt realizacji, od sztuk Bernharda, Mrożka i Gombrowicza, przez przedstawienia dla dzieci i młodzieży
                                                    oraz seriale telewizyjne.
                Jest autorem kilkunastu sztuk teatralnych, m.in.: Bambuko, Wznowienie, Żelazna konstrukcja. W Teatrze
                im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wyreżyserował trzy swoje dramaty: Krainę kłamczuchów, Bułhakowa
                (nagroda za reżyserię na II Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy) i Całe życie głupi. Za autorski spektakl Chryje
                z Polską, czyli rzecz o Stanisławie Wyspiańskim dla Teatru Telewizji otrzymał nagrodę na VIII Festiwalu „Dwa
                Teatry” w Sopocie. Wydał też zbiór dramatów Grzechy starości. Jako reżyser filmowy zrealizował Syntezę,
                Ognistego anioła, a za Ogród Luizy zdobył Nagrodę Specjalną Jury na 32. Festiwalu Polskich Filmów Fabu-
                larnych w Gdyni. A jako pedagog wiedzą i doświadczeniem dzieli się ze studentami Akademii Teatralnej w
                                                         Warszawie.

                Zdobył wiele nagród za twórczość teatralną i literacką. Odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu
                                                      Odrodzenia Polski.


                                                           –    –

                …najważniejsze czyli dialog, wprowadził Wojtyszko z lektury dzienników, listów, dramatów Gombrowicza
                i Mrożka – brał z lektur nie zadania, ale styl i sposób myślenia. Trudny dla aktorów utwór, wyreżyserował
                w Teatrze Narodowym. Zrobił to perfekcyjnie, w najwyższym stylu.
                                                                (Redakcja „Scena”, fragment uzasadnienia wniosku)



















                                                                                                                  39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45