Page 25 - Mazowieccy Twórcy
P. 25
Teatr
Marian Opania
2018 Fotografia: Michał Jarosiński Aktor teatralny i filmowy, artysta kabaretowy. Nominowany za
tytułową rolę w spektaklu Ojciec, Teatr Ateneum w Warszawie.
Urodził się w 1943 r. w Puławach. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pierw-
szą rolę zagrał w noweli Warszawa w filmie Miłość dwudziestolatków Andrzeja Wajdy w 1962 r. W teatrze
zadebiutował rolą Księcia Edwarda w Edwardzie II w reżyserii Stanisława Bugajskiego na scenie Teatru Kla-
sycznego w Warszawie, gdzie występował w latach 1964-1971. Później grał w warszawskich teatrach Studio,
Kwadrat, Komedia.
Od 1981 r. jest aktorem Teatru Ateneum w Warszawie. Stworzył tam swoje najciekawsze role: Legen-
dre’a w Śmierci Dantona, Rubaszowa w Ciemności w południe, Dyndalskiego w Zemście. Grywa również
epizody – z ról drugoplanowych potrafi stworzyć niesłychanie ciekawe kreacje. Z powodzeniem wystę-
pował w spektaklach muzycznych: Brelu, Wysockim i Hemarze. Od 1965 r. zagrał ponad siedemdziesiąt
razy w Teatrze Telewizji. Dowodem uznania jego talentu jest Wielka Nagroda XV Festiwalu Dwa Teatry
w Sopocie za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Telewizji (2015).
Zagrał wiele wspaniałych ról filmowych. Za wcielenie się w postać Pawła w Skoku (1967) oraz Harcerza Tru-
chaczka w Sąsiadach (1969) otrzymał prestiżową Nagrodę im. Zbigniewa Cybulskiego (1970). Zagrał również
w filmach: Awans, Indeks, Człowiek z żelaza, Stan wewnętrzny, Piłkarski poker, Rozmowy kontrolowane czy
Sauna. Znany jest z ról komediowych, jest mistrzem piosenki aktorskiej, występów w kabaretach. W 2003 r.
zdobył I miejsce w plebiscycie „TeleRzeczpospolitej” na najpopularniejszego aktora.
Odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze
Gloria Artis”.
– –
Aktor gra rolę Ojca w skupieniu, ale lekko i bez nadmiernej ekspresji. Pokazuje bohatera, który walczy
o uwagę otoczenia, ma poczucie humoru, nie jest jednak pozbawiony wad. (…) Właściwy dobór środków wyrazu
i wewnętrzna dyscyplina stawiają partię Ojca w rzędzie największych osiągnięć Mariana Opani.
(Kalina Zalewska, „Teatr”)
24