Page 22 - Mazowieccy Twórcy
P. 22
Muzyka
Fotografia: Marcin Oliva Soto Skrzypek. Nominowany za wykonanie i rekonstrukcję 2019
Janusz Wawrowski
Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego
na skrzypcach Stradivariusa „Polonia”.
Urodził się w 1982 r. w Koninie. Absolwent i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
w Warszawie. Umiejętności doskonalił pod okiem prof. Mirosława Ławrynowicza, prof. Yaira Klessa oraz
Salvatore Accardo. Jako student zachwycał publiczność i krytykę wykonywaniem wszystkich 24 Kaprysów
Niccolò Paganiniego podczas jednego koncertu.
Zaliczany do najwybitniejszych polskich skrzypków swojego pokolenia. Specjalnie dla niego utwory napisali
m.in. Dariusz Przybylski i Tomasz J. Opałka. Koncertował jako solista w najznakomitszych salach koncer-
towych oraz gościł na wielu renomowanych festiwalach w kraju i za granicą. Współpracował z wybitnymi
dyrygentami. Nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening, Get low
i Znajdę Cię.
Pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali „Muzyka na szczytach” (2009-2010)
i „Muzyczne Przestrzenie” (od 2011). Założył orkiestrę kameralną Warsaw Players. Współpracuje z między-
narodową wytwórnią fonograficzną Warner Classics – nagrał pięć albumów: Aurora, Kaprysy Paganiniego,
Sequenza (nagroda Fryderyk 2017), Brillante i Hidden Violin (nagroda Fryderyk 2019).
Dzięki uprzejmości Romana Ziemiana i Stephana Morgensterna, występuje grając na skrzypcach Antonio Stra-
divariego, zbudowanych w 1685 r. Jest to pierwszy i jedyny tej klasy instrument w powojennej Polsce. Jak sam
mówi: Ten Stradivarius to znacznie więcej niż wspaniałe skrzypce, to ambasador naszej muzyki na świecie.
Jego historia i niesamowite brzmienie budzą zainteresowanie natychmiast, kiedy tylko o nim wspomnę i kiedy
tylko się pojawia!
Za wybitną działalność artystyczną i społeczną uhonorowany Odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej. Nomi-
nowany do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku” 2018.
– –
Wawrowski udowadnia, że muzyki uważanej za trudną można słuchać z autentyczną przyjemnością.
(Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”)
21