Page 71 - Mazowieccy Twórcy
P. 71
Sztuki Plastyczne
Wojciech Fangor
2009 Fotografia: arch. UMWM Rzeźbiarz, plakacista, awangardowy malarz i grafik, autor projektów
architektoniczno-urbanistycznych i scenografii. Nominowany
za instalację przestrzenną Sygnatury w Centrum Rzeźby Polskiej
w Orońsku.
Urodził się w 1922 r. w Warszawie, gdzie zmarł w 2015 r. Absolwent ASP w Warszawie. Jeden z „klasyków
współczesności”, którzy wywarli istotny wpływ na kształt polskiej sztuki po II wojnie światowej. Początkowo
fascynował go kubizm.
Był twórcą kanonicznych dzieł malarskich socrealizmu, współtwórcą Polskiej Szkoły Plakatu. Z tego okresu
pochodzi poruszający obraz Matka Koreanka, jedno ze sztandarowych dzieł socrealizmu.
W drugiej połowie lat 50. zwrócił się ku sztuce abstrakcyjnej. Szukał własnej formuły plastycznej, malując
obrazy o uproszczonych i zrytmizowanych formach, pulsujące barwami, dające wrażenie ruchu.
W połowie lat 70. powrócił do malarstwa figuratywnego (studia przestrzenne wnętrz, prace typu „obraz w
obrazie”), a także, idąc z duchem czasu, namalował serię obrazów, opartą na przekazie telewizyjnym, w któ-
rych wykorzystał efekty wizualne typowe dla tego medium.
Przez wiele lat mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Był wykładowcą na kilku renomowanych uczelniach angiel-
skich i amerykańskich, w tym na Harvardzie. Miał indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Solomona
Guggenheima. Pokazał tam 37 płócien, prekursorskich dla zachodnich op-artowskich poszukiwań. Do kraju wró-
cił w 1999, by kontynuować drogę twórczą, której wyznacznikiem stały się przestrzeń i emanujące z niej światło.
70