Page 98 - Mazowieccy Twórcy
P. 98

Teatr
                                                Mariusz Treliński
                                              Fotografia: arch. UMWM  Reżyser. Nominowany za reżyserię opery Don Giovani w Teatrze   2003


                                                Wielkim w Warszawie.



                Urodził się w 1962 r. w Warszawie. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,
                Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zadebiutował w czasie studiów filmem telewizyjnym, a 3 lata później otrzy-
                mał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki oraz Nagrodę im. Andrzeja Munka za najlepszy debiut filmowy. Było to
                Pożegnanie jesieni wg Stanisława I. Witkiewicza, którego premiera odbyła się w Wenecji. Film pokazywano
                w 10 krajach. Debiutem reżyserskim na scenie teatralnej był spektakl Lautréamont Sny. Miał również kilka
                                                 realizacji w Teatrze Telewizji.
                W  operze  zadebiutował  Wyrywaczem  Serc  Sikory  w  Teatrze  Wielkim.  Pierwszy  wielki  sukces  odniosło
                wystawienie Madam Butterfly Pucciniego. Spektakl został przyjęty entuzjastycznie w Warszawie, a dwa lata
                później w Waszyngtonie. Od tej pory trwa pasmo nieprzerwanych sukcesów – Król Roger Szymanowskiego
                (2000 r.), Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (2002 r.), Don Giovani Mozarta przygotowany przez Teatr Wielki
                                              w koprodukcji z operą w Los Angeles.
                Od maja 2005 do sierpnia 2006 r. był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w War-
                szawie. W 2006 r. odbyła się tam premiera kolejnej opery Giacoma Pucciniego w jego reżyserii – La bohème.
                W 2007 r. zrealizował ponownie Króla Rogera w Operze Wrocławskiej. W październiku 2008 został miano-
                wany zastępcą dyrektora ds. artystycznych, a w marcu 2011 dyrektorem artystycznym warszawskiej Teatru
                                                 Wielkiego – Opery Narodowej.


                                                           –    –

                Oryginalne  inscenizacje  pana  Mariusza  Trelińskiego  przywróciły  współczesności  operę,  zaś  operze  młodą
                                      publiczność – w obecnych czasach jest to zasługa niemała.
                                                                             (Olgierd Łukaszewicz, Prezes ZASP)
                Mariusz Treliński wniósł do opery – gatunku skazywanego na pobyt w muzeum – współczesną wrażliwość.
                                                          (Lech Śliwonik, Rektor Akademii Teatralnej w Warszawie)














                                                                                                                  97
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103