Page 100 - Mazowieccy Twórcy
P. 100

Muzyka
                                                Krzysztof Knittel
                                              Fotografia: arch. UMWM  Kompozytor, reżyser muzyczny, wykonawca własnych utworów,   2003


                                                dziennikarz. Nominowany za cykl Pieśni Norwidowe, prapremiera
                                                24 września 2001 r.

                Urodził się w 1947 r. w Warszawie. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Tworzy muzykę
                elektroakustyczną  i  komputerową,  instalacje  dźwiękowe,  uprawia  performance,  gra  w  zespołach  muzyki
                improwizowanej. Jako kompozytor i wykonawca brał udział w wielu koncertach i festiwalach nowej muzyki
                w większości krajów europejskich, w Azji i obydwu Amerykach. Prowadzi wykłady na temat nowej muzyki
                                 m.in. w Alicane, Bostonie, Barcelonie, Filadelfii, Monachium, Pradze.
                Jeden z założycieli takich grup twórczych, jak: Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej, Pociąg Towa-
                rowy, European Improvisation Orchestra czy grupa CH&K&K. Wielokrotny dyrektor Festiwalu Warszawska
                Jesień, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, w latach 1999-2000 prezes Związku Kompo-
                zytorów Polskich. Współpracował z telewizyjnym Pegazem i Redakcją Muzyki Poważnej. Nagrodzony przez
                nowojorską Fundation for Contemporary Performance Arts, otrzymał też nagrodę muzyczną Solidarności za
                kwartet smyczkowy poświęcony ks. Jerzemu Popiełuszce. W 2003 r. wybrany przez Krajową Radę Radiofonii
                                        i Telewizji do Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej SA.

                W latach 1969-2007 skomponował muzykę do 21 filmów (dokumentalnych, krótkometrażowych i fabular-
                nych) i seriali telewizyjnych. Jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Cho-
                  pina w Warszawie, uczył też w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie.



                                                           –    –
                Starałem się oddać romantyczny charakter tych wierszy, zalecam ich interpretacje z emocją, bo chcę żeby one
                poruszyły – to jest bardzo ważne.[…] Fakt, że komponuję je z myślą o tak wspaniałej parze odtwórców, jak
                Olga Pasiecznik i Janusz Olejniczak, ogromnie mnie inspiruje.
                                                                              (fragm. wywiadu z kompozytorem)

















                                                                                                                  99
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105